Vizītkartes – izmanto to sniegtās iespējas gudri

Lai arī iepazīties ar jauniem cilvēkiem digitālajā vidē ir viegli, biznesa pasaulē klātienes tikšanās vēl joprojām ir svarīgākas. To laikā mēs nodibinām ciešāku kontaktu un iepazīstam to cilvēka vai uzņēmuma pusi, kuru internetā uzzināt nevar. Šādas tikšanās lielākoties ietver arī apmaiņu ar vizītkartēm. Lielākajai daļai no mums diemžēl pēc tikšanās tur arī tās paliek – mapēs, kabatās vai kaudzītē uz galda. Bet nevajadzētu – gan vizītkartes, gan to iegūšanas process var būt īpaši vērtīgi, ja māki abus pareizi izmantot.

Šajā rakstā iegūsi kopsavilkumu par to, kā maksimāli izmantot mazo papīra gabaliņu savas karjeras un biznesa izaugsmei. Izmainot pāris ieradumus gan tikšanās laikā, gan pēc tās, iemācīsies gan labāk organizēt savus kontaktus, gan izveidot spēcīgāku saikni ar jauniegūto klientu vai sadarbības partneri.

 

Pirms tikšanās: sakārto jau esošās vizītkartes.

Arī tad, ja esošā kolekcija ar kontaktiem nav milzīga, ir vērts sākt ar tās organizēšanu. Tas, ko iesakām – atvēlēt atsevišķus vizītkaršu blokus vai turētājus atsevišķām kontaktu grupām. Piemēram:

  • esošie un potenciālie klienti;
  • sadarbības partneri – vērtīgi kontakti, kas palīdz atrast klientus;
  • piegādātāji vai uzņēmumam interesējošu produkta vai pakalpojuma tirgotāji;
  • konkurenti.

 

Svarīgi, nesajaukt šīs lomas un saprast, kura katram kontaktam ir primārā. Ja, piemēram, vizītkaršu kontaktus lieto, lai sūtītu e-pastus, konkurentu atlasīšana palīdzēs izvairīties no mārketinga kampaņu materiālu izsūtīšanas arī viņiem.

 

Tikšanās laikā: vienmēr vienojies par nākamo soli

Ja tu vienkārši pasakies par vizītkarti un pieliec to pie pārējām, Tu zaudē tās priekšrocības un var teikt, ka no tikšanās nebija jēgas. Centies vienmēr tikko iepazītajai personai piedāvāt nākamo sazināšanās laiku un iemeslu.

Piemēram, ja tuvojas Tava uzņēmuma seminārs par nozares jaunumiem – uzaicini arī viņu! Ja uzņēmumam ir lielisks informatīvs materiāls par attīstību jūsu nozarē, Tev ir savs profesionālais blogs vai sociālo tīklu lapa – vienojies, ka nosūtīsi to jaunajai paziņai. Kontaktpersona ir ļoti svarīga? Uzaicini uz biznesa pusdienām vai tasi kafijas, lai pārrunātu sadarbību neformālā gaisotnē! Protams, lielos pasākumos nav iespējams šādu plānu izveidot ar katru nupat satikto cilvēku; tad noderīgie (bet patiešām noderīgie!) materiāli par nozari būtu optimālākais variants.

 

Tikšanās beigās: neaizej bez pievienotās vērtības

Galu galā – mēs visi esam cilvēki, un spēcīgākas saites arī biznesā izveidojas ar tiem, kurus sajūtam kā sev līdzīgus, un uz kuriem var paļauties. Vai pazīsti kādu, kas šim cilvēkam būtu noderīgs kontakts? Varbūt jums ir kopīgas intereses? Viena un tā pati skola, kurā gājāt? Centies atrast kopīgo un piefiksēt to uz vizītkartes. Ja Tev ir noderīga informācija par tematu, dalies tajā!

 

Pēc tikšanās: apstrādā informāciju

Pēdējam solim būtu laika gaitā jākļūst par Tavu rituālu, īpaši pēc semināriem vai konferencēm.

 

Pirmkārt, izveido datu bāzi arī internetā vai Excel tipa failā, kurā piefiksē svarīgāko informāciju par jauniegūto kontaktu. Daudzi izvēlas atlikt šo darbu uz vēlāku laiku, tomēr bieži vien neizdarot uzreiz, kontakti paliek ne līdz galam izmantoti un krājas uz galda vizītkaršu kaudzē. Uztver to kā obligātu rutīnu!

Kas jādara? Izveido atsevišķus failus  katrai no raksta sākumā minētajām kontaktu grupām. Pat, ja šobrīd katrā failā ir tikai pāris cilvēku, gadu gaitā tas kļūs arvien ērtāk un efektīvāk. Jau pēc pāris mēnešiem varēsi just, ka, piemēram, grupu e-pastus ir daudz vienkāršāk nosūtīt, ja ir tikai jāpārkopē ailīte no Excel faila.

 

Otrkārt, sakārto vizītkartes pa vizītkaršu blokiem vai turētājiem. Ir cilvēki, kuri vizītkartes pēc piefiksēšanas datorā uzreiz izmet ārā – tas nav ieteicams. Nelielais papīra gabaliņš tomēr satur vērtīgu vizuālo informāciju, kā, piemēram, uzņēmuma logo un krāsas, kas daudziem no mums palīdz atsaukt atmiņā detaļas no iepazīšanās, kuras citādāk ar laiku izkristu no prāta.

Ja liec vizītkartes pa blokiem, ilgtermiņā būs noderīgi, ja rīkosies tāpat kā ar elektronisko datu bāzi – atsevišķai kontaktu grupai pēc tās nozīmes būtu atsevišķs bloks. Šādus blokus ir ērti pārskatīt, un vizītkartes saglabājas ilgāk, jo nenoput un tām nevar, piemēram, nejauši uzlīt kafija. Vienīgais mīnuss – ja vēlies ievietot kontaktus alfabēta kārtībā, ir diezgan apgrūtinoši pārkārtot jau esošās vizītkartes.

Ja Tev patīk vienkārši pievienot kontaktus vizītkaršu turētājā sev uz galda – izmanto plastikāta indeksus, lai nodalītu grupas vai piefiksētu īpaši nozīmīgus kontaktus. Tā tos būs ērtāk atrast, kad pēkšņi tas būs nepieciešams.

 

Vai arī Tev ir kādi knifi, kas padara vizītkaršu uzglabāšanu vai iegūšanu efektīvākas? Dalies komentāros!