Veidi, kā uzņēmumam ziedot vai vākt naudu labdarībai

Tuvojoties Ziemassvētkiem, paliek aktuāla ziedošana – gan kā privātpersonai, gan uzņēmējam. Iespējas labdarībai šobrīd ir ļoti daudz un dažādas – sākot no ziedot.lv portāla līdz drēbju ziedošanai Sarkanajam Krustam. Naudas ziedošana Latvijā sabiedriskā labuma iestādēm pat uzņēmumiem sniedz nodokļu atlaides – iegūst gan persona vai iestāde, kurai ziedo, gan ziedotājs.

Kā izvēlēties, kam un kā ziedot? Paša uzņēmuma un to darbinieku labdarības kultūra var būt ļoti dažāda – vieni jau visu gadu atbalsta vietējo skolēnu futbola komandu, kamēr citi izvēlas savākties kopā kā kolektīvs un kopīgiem spēkiem izcept pīrāgus, ko aizvest trūcīgajiem iedzīvotājiem. Ja šādas kultūras vēl nav vai ir vēlme paplašināt redzesloku, kā var vākt līdzekļus un kam ziedot, zemāk ir pieejams saraksts iedvesmai.

  1. Izveido produktu, no kura peļņas ziedot labdarībai. Labs veids, kā iedvesmot ne tikai sevi, bet arī klientus, un padarīt labdarību vieglāk pieejamu plašākam cilvēku lokam. Izveido īpašu produktu “grozu”, iepakojumu vai produktu līniju un dari zināmu, ka daļa no ieņēmumiem tiek ziedota labdarībai. Jo lokālāk būs, jo presoniskāka būs labdarība. Ja iespējams, var arī izveidot vairākus produktus dažādiem labdarības mērķiem. Atceries, ka produktam tik un tā jābūt ļoti labam, un skaidri jānorāda, kāda summa vai procenti tiks ziedoti un kam.
  2. Pievienojies labdarības organizācijas labdarības kastēm. Līdzīgi, kā šogad lielveikalos ir iespējams ziedot barību dzīvniekiem, vari sadarboties ar organizāciju, kurai nepieciešams vākt, piemēram, rotaļlietas bērniem, un izvieto kasti uzņēmuma telpās (ja tas ir bieži klientu apmeklēts). Izziņo to sociālajos tīklos – tā Jūsu uzņēmums gan palīdzēs popularizēt labdarību, gan iegūs papildus cilvēku plūsmu uz savām telpām.
  3. Palīdzat uzņēmuma apkārtnei – burtiskā nozīmē. Ja ēku pārvaldnieks vai pašvaldība to atļauj, ir plašas iespējas padarīt savu apkārtni draudzīgāku – piemēram, visi darbinieki savācas un izgrezno tuvējo ielu vai ēku kompleksu ar skaistām gaismām vai Ziemassvētku rekvizītiem (līdzīgi, kā Dobelē uz šo leiku izliek nu jau slavenos sniegavīrus). Ja uzņēmuma kultūrā ir svarīgs zaļais dzīvesveids, varat apsvērt putnu būrīšu izvietošanu un barības ziedošanu – arī pilsētas daba jums var par to pateikties!
  4. Grāmatas bērniem un senioriem. Ja uzņēmuma vērtībās ir izglītošanās un gribat to dāvāt citiem, internetā ir iespējams atrast vietas, kas pieņem grāmatas tiem, kas nevar atļauties tās nopirkt, bet kuriem patiešām tās būtu noderīgas. Laba iespēja ir sazināties ar vietējām skolām un uzzināt, kādas grāmatas būtu nepieciešamas un svarīgas bērnu izglītībai.
  5. Ēdiena pakas. Pārtikas ziedošana ir ļoti jauks žests, arī personisks, ja pakas nodod no rokas rokā gan mazāk nodrošinātām ģimenēm, gan senioriem, kas par sevi vairs nevar parūpēties, vai citiem tuvējiem iedzīvotājiem, kas dažādu iemeslu dēļ nonākuši izaicinošā finansiālā situācijā dzīvē. Tomēr uz svētkiem r tendence ziedot našķus, kas pēc nedēļas vai divām jau ir beigušies un cilvēkam nākas atgriezties ierastajā situācijā. Ļoti sirsnīga ideja ir savākt kastes ar ēdienu, kas nodrošina pārtiku ilgākam laikam, piemēram, konservus vai graudu pakas, vai vienoties par to, ka no uzņēmuma atbalstāt kādu konkrētu ģimeni vai organizāciju regulāri visa gada garumā – tā labdarībai būs lielāks labums.
  6. Brīvprātīgais darbs. Ja uzņēmums izvēlas neziedot naudu, bet palīdzēt ar darbiem, lieliska iespēja ir izvēlēties organizāciju, kurai bieži nepieciešama palīdzība (kā, piemēram, Zupas virtuve). Sastādat komandas ar brīvprātīgajiem un organizējat ikmēneša palīdzību kādā no organizācijām.
  7. Ziedošana nozares attīstībai. It īpaši, ja uzņēmums skatās ilgtermiņā un rūpējas par visas nozares izaugsmi nākotnē, ļoti laba ideja ir ziedot potenciālu jauniešu attīstībai nozarē, zinātnniskiem pētījumiem vai sabiedrības izglītošanas projektiem. Starp citu, tā var būt arī ļoti laba dāvana sadarbības partneriem – par to meklē informāciju vienā no iepriekšējiem blogiem.
  8. Uzņēmuma komūnas stiprināšana. Ja uzņēmuma kultūrā ir svarīgi izveidot ciešu saikni starp darbiniekiem, veidojat izsoli – brīvprātīgie pie ziņojumu dēļa vai kopīgā e-pastā saraksta savas spējas, kurās ir pietiekami zinoši, lai dalītos ar citiem – piemēram, ģitāras spēlēšana, valodas zināšanas, rokdarbi, pat kosmētikas klāšana! Vienojaties, ka vienu mēnesi darbinieki savā starpā apmainās ar šīm zināšanām un iemācās to, ko vienmēr ir gribējuši bez maksas – vai arī maksā par nodarbību, un visu iegūto maksu ziedojat labiem mērķiem.

Ja pavada nedaudz ilgāku laiku, apsverot, kas uzņēmumā patiesi svarīgs, ir iespējams atrast veidus, kā visērtāk un efektīvāk ziedot tiem, kam un kā tas patiešām ir vajadzīgs – un arī uzlabot savas dzīves pašiem, jo novērtējam vairāk, kas mums ir dots. Lai labestības pilns Ziemassvētku gaidīšanas laiks!