Sēdošā biroja dzīve: kā samazināt tās ietekmi uz veselību

Kur birojā pavadām lielāko daļu laika? Tieši tā, krēslos. Vismaz 6 stundas dienā esam pozā, kas nav piemērota cilvēka ķermenim. Tas gadu gaitā var radīt dažādas veselības problēmas, piemēram, galvassāpes, sāpes sprandā vai mugurā, mugurkaula deformāciju vai plaukstu locītavu problēmas. Nerunājot par pārējām lietām, kas nāk komplektā ar ilgstošu neizkustēšanos – pietūkušas kājas, celulīts, liekais svars, asinsrites traucējumi, muskuļu vājināšanās.

 

Izklausās kārdinoši? Nebūt ne. Lai izvairītos no augstākminētajām “balvām” sēdošajam dzīvesveidam, vari situāciju risināt divos veidos – kustoties vairāk un sēžot maksimāli pareizi. Šajā rakstā apskatīsim abus no veidiem.

Sāksim ar vienkāršāko.

 

Kā samazināt sēdēšanas laiku birojā
  • Uzliec modinātāju. Ja Tev gadījumā nav viena no arvien populārākajām fitnesa aprocēm, kuras norāda, kad vajadzētu izkustēties, ir ļoti viegls risinājums. Uzliec modinātāju, kas zvana piecas līdz astoņas reizes darba dienas laikā. Izmanto šo laiku, piemēram, lai veiktu zvanus, ja darba diena ir ļoti saspringta, papildinātu ūdeni, izprintētu dokumentus vai vienkārši izstaipītos. Ne par velti skolās bija starpbrīži – atelpa palīdzēs ne tikai Tavam ķermenim, bet arī spējai fokusēties tālākiem darbiem.
  • Vajag domāt jaunas idejas? Pamēģini ierosināt staigājošo sapulci (aktuāli tagad, kad arvien biežāk ārā jāparādās siltajam laikam)! Jūs aizstaigājat līdz tuvējam parkam un pierakstāt, iespējams, jau pa ceļam radušās idejas telefona pierakstos. Ne velti labākās idejas mums rodas dušā vai pastaigā, tas ir jāizmanto! Tas notiek tāpēc, ka stāvus pozā smadzenēm pieplūst vairāk asiņu. Plusā, iespēja tērēt papildus kalorijas!
  • Ej pie kolēģiem biežāk. Visticamāk, šo esi jau dzirdējis, tomēr atgādināsim vienalga. Ja jautājums ir pietiekami svarīgs, lai risinātu uzreiz, un pietiekami viegls, lai e-pastā nevajadzētu detalizētu informāciju, dodies pie kolēģiem, nevis sūti e-pastus vai zvani.
  • Piedāvā atnest kafiju vai pusdienas. Iespēja izkustēties, izvēdināt galvu, un bonusā kolēģi Tevi mīlēs. Ne obligāti tam jānotiek katru dienu, protams.

 

 

Ko darīt pārējā laikā – labs biroja krēsls un pareiza sēdēšana

Pat tad, ja dari visu iespējamo, lai bieži izkustētos garās darba dienas laikā, lielākā daļa dienas tik un tā paliek turpat – krēslā. Tieši tāpēc ir svarīgi divi nosacījumi: pirmais, krēslam jābūt maksimāli kvalitatīvam, otrais, jāpievērš uzmanība pareizai sēdēšanai.

 

Kāds ir labs biroja krēsls

Labam krēslam jābūt veidotam pēc pareiziem ergonomikas principiem. Pašas svarīgākās iezīmes:

  • tas spēj pielāgoties jeb izstiepties un saliekties tieši tā, kā vajadzīgs Tavai mugurai;
  • tas atvieglo spiedienu uz muguras lejasdaļu.

Tas nozīmē, ka krēslam ir maksimāli daudz izliektu līniju dizainā, krēsls uz pieciem ritentiņiem, kvalitatīva sēdekļa pildviela un iespēja pielāgot krēsla augstumu, atzveltnes un elkoņu balstu leņķi.

 

Kā sēdēt biroja krēslā pareizi

Ar labu biroja krēslu vien nepietiek – ir jāpievērš uzmanība tam, kā mēs pavadām laiku uz tā. Pareizi leņķi un attālumi ir tikpat svarīgi, ja ne vēl svarīgāki, kā pats krēsls. Nedaudz sīkāk par to, kā pareizi sēdēt krēslā, lai ilgais mazkustīgais process atstātu mazāku ietekmi uz Tavu veselību.

  • Sēdi taisni, maksimāli dziļi iesēžoties krēslā (ilgstoši sēdēšana uz maliņas kaitē!).
  • Pielāgo krēsla augstumu tā, lai pēdas jūtas ērti uz zemes. Taviem ceļiem būtu jābūt vienādā augstumā ar gurniem. Tas nozīmē, ceļiem jābūt vismaz 90 grādos.
  • Noregulē elkoņu turētājus tā, lai rokas uz tiem var turēties ērti un lai pleci var būt atslābuši.
  • Pielāgo atzveltnes augstumu un, ja iespējams, leņķi. Ja leņķi regulēt nav iespējams, ņem talkā mazus spilventiņus. Perfektā gadījumā, Tavas muguras izliekumam jābūt atbalstītam pilnībā (īpašu atvieglojumu var just muguras lajasdaļā); Tev ir pilnībā ērti mugurai un Tu nesēdi ar līku muguru vai sašļukušu ķermeni.
  • Krēsls noregulēts! Pēdējais piesitiens – sēdēšana pie galda. Piesēdies tuvu galdam un klaviatūrai, lai Tev nav jāpieliecas. Pielāgo monitoru, lai galva var skatīties taisni. Monitoram jābūt attālumā, kuru var aizsniegt ar roku.
  • Ja galds ir pārāk augsts, lai varētu sēdēt pareizi, palielini krēsla augstumu, un iegādājies paliktni pēdām.
  • Papildus mazs knifs – turi svarīgākos dokumentus, ko izmanto bieži, savu telefonu, skavotāju un citus bieži izmantojamus priekšmetus tādā attālumā uz galda, lai arī nav ļoti jāgroza galva, tos paņemot.