Pareiza stāja un darbs ar datoru: vai iespējami abi?

Tā vienkārši ir.

Ne vienmēr izdodas ievērot pareizas ergonomikas prasības darbam ar datoru – leņķi, kādā sēžam pie datorgalda, attālumu līdz monitoram u.c.

Tas, ka regulāri sēžam pie datora nepiemērotā pozā, var radīt dažādas kaites un diskomfortu ikdienā. Tas liedz mums ne tikai efektīvi strādāt, bet arī kvalitatīvi izbaudīt brīvo laiku pēc darba vai mācībām.

Kā ir iespējams ikdienā strādāt ar datoru, saglabājot labu stāju? To izpētījām šajā blogā.

ergonomika darbā, ergonomika darbam ar datoru, ergonomiskie muguras balsti, datorkrēsli
Ikdienā bieži pat nepamanām, ka visa diena ir pavadīta ar līku muguru! Foto: freepik.com

Ko nepareiza stāja nodara cilvēkam

“Iztaisno muguru” nav tikai mātes vai vecmāmiņas prasība glītākam izskatam. Taisna mugura un laba stāja palīdz uzturēt kārtībā veselību. Šeit ir biežākie veidi, kā nepareiza stāja var ietekmēt mūsu veselību:

  • Īpaši raksturīgi, strādājot ar portatīvo datoru vai “sēžot telefonos”. Pierodam kaklu saliekt tālāk, vairāk uz priekšu. Tam neviļus sāk liekties līdzi arī muguras daļa, un nepaiet pārāk ilgs laiks, kamēr sākam just saspringumu, stīvumu vai pat sāpes kaklā, plecos, mugurā. 
  • Kaklu saliecot tālāk uz priekšu, nekā veselīgai stājai paredzēts, kaklam jāiztur lielāks spiediens, muskuļi jāsasprindzina citādākā veidā, nekā paredzēts, lai noturētu galvu. Kas nozīmē, papildus sasprindzinājums gan kaklam, gan mugurai, gan pleciem. 
  • Viss iepriekšminētais kopā var radīt nevajadzīgu muskuļu saspringumu, kas savukārt rada spiedienu uz nerviem. Tā rezultātā var palielināties galvassāpes.
  • Nepareiza stāja var radīt traucējumus mūsu balsta sistēmā, pareizā kustību izpildē, kas, savukārt, var ietekmēt nervu sistēmu, elpošanu, sirdsdarbību (bērniem, augošiem organismiem, šis ir īpaši būtiski!). 
  • Līka mugura, nepareiza stāja ietekmē arī prāta veselību, pašvērtējumu. 2014.gada pētījumā daļai eksperimenta dalībnieku palūdza sēdēt ar taisnu muguru, otrai – sakumpušu, līku. Eksperimenta dalībnieki, kuri sēdēja ar taisnu muguru, uzrādīja augstāku pašvērtējumu, zemāku baiļu līmeni, labāku garastāvokli un lietoja mazāk negatīvu vārdu nekā otra grupa. 
muguras balsti, pareiza stāja, pētījumi par stāju
Pleci atpakaļ, smaids sejā – protams, ka šādi ir vieglāk saglabāt pozitīvu attieksmi! Foto: freepik.com

Kāda ir pareiza poza, strādājot pie datora:

  • Pleci uz leju, atslābināti
  • Attālums no sejas līdz datora ekrānam: 45-70cm
  • Datora ekrāna augstākā mala atrodas acu līmenī vai nedaudz zemāk par acu līmeni
  • Seja skatās uz monitoru aptuveni 35 grādu leņķī
  • Apakšdelmi un plaukstas atrodas taisnā līnijā
  • Muguras apakšējā daļa atbalstīta ar krēsla atzveltni
  • Augšstilbi nedaudz ieslīpi uz leju
  • Pēdas taisni uz grīdas

Kā saglabāt pareizu stāju, ja ikdienā jāstrādā ar datoru:

  • Pārbaudi, cik ergonomiski pareizi šobrīd Tev (un Tavam bērnam) ir iekārtots datorgalds, cik ļoti nolietojušies datorkrēsli (šobrīd viena no TOP precēm, ja vajadzīgs jauns, ir BOSS datorkrēsls); kādā augstumā ir datorgalds.
  • Obligāti regulāri dienas laikā piecelies, izstaipies un nedaudz pastaigā. 
  • Ja kādā no ķermeņa daļām, sēžot pie datora, regulāri jūtams saspringums, konsultējies ar fizioterapeitu un noskaidro sev piemērotākos vingrinājumus saspringuma mazināšanai un stājas uzlabošanai darba pauzēs.
  • Ja pēdas nesniedzas līdz zemei (īpaši aktuāli bērnu veselībai), paliec zem kājām paaugstinājumu jeb ergonomisko kāju paliktni;
  • Ja var just, ka tieši muguras daļā nav komfortabli, izmēģini novietot papildus balstus jostas vietas vai muguras daļā
  • Ja ikdienā arvien biežāk pieķer sevi izvirzām kaklu uz priekšu, strādājot ar portatīvo datoru, varbūt ir pienācis laiks nomainīt to uz datoru ar monitoru un atsevišķu tastatūru un peli. All In One datori jeb viss-vienā galddatori, kuros viss (izņemot tastatūru un peli) ir iebūvēts monitora kastē, saglabājot stacionārā datora jaudu un apgriezienus, ir lieliska alternatīva smagnējiem stacionārajiem datoriem. Mazu istabu īpašniekiem patīk, ka All In One aizņem mazāk vietas, savukārt ilgtermiņā domājošiem datora lietotājiem – tas, ka nākotnē, pieaugot vajadzībām, pavisam viegli datoram pievienot papildus atmiņu vai jaudu.

    datori bērniem, pareiza stāja pie datora bērniem, ergonomika
    Mūsdienās datoru stundām ilgi izmanto arī bērni skolas vajadzībām – pārliecinies, ka arī viņi regulāri pievērš uzmanību pareizai pozai! Foto: freepik.com

Ja redzi, ka ikdienā regulāri aizmirsti sēdēt pareizi, uzliec sev atgādinājumu! Piemēram, pie darba galda, uz monitora malas pielīmē līmlapiņu “Iztaisno muguru!”. 

Šādi mazi atgādinājumi var būt lielisks atbalsts tam, lai mēs ar laiku pierastu sēdēt tā, kā ir vislabāk mūsu mugurai, veselībai un pašvērtējumam.