No sapņa realitātē: prasmes biznesa uzsākšanai

Jau kādu laiku prāto par savu biznesu. Ne obligāti milzīgu, bet kaut ko savu, kas dotu papildus ienākumus un ļautu kļūt sev par saimnieku.

Ar ko sākt, lai šajā gadā pakāptos vismaz soli tuvāk savam sapnim?

Lūk, pāris prasmes un ieteikumi, kas var noderēt, pārvēršot savu sapni par biznesu realitātē.

No sapņa realitātē: noderīgas prasmes biznesa uzsākšanai

1 Sākums: Kā atrast ideju biznesam?

Bieži cilvēki vēlas savu biznesu, bet domā, ka tas ir iespējams tikai ar fantastisku ideju. Ja idejas vēl nav, izmēģini šo.

Uzdod sev jautājumu: vai ir kas tāds, ar ko ļoti bieži cilvēki griežas pie manis pēc padoma? Lūdz izdarīt? Nekaunies no šķietami elementārām atbildēm! Bizness ir klienta problēmu risināšana, tāpēc tas, kā Tu citiem palīdzini atrisināt sava veida problēmas, jau norāda uz Tavām stiprajām pusēm, kurās ir potenciāls.

  • Tev bieži lūdz sarūpēt kūkas uz biroja svētkiem vai ģimenes pasēdēšanām? Slavē un lūdz receptes?
  • Pie Tevis nāk draugi, lai palīdzi ar mājaslapas izveidi? Atbildi uz (Tavuprāt) elementāriem tehniskiem jautājumiem?
  • Parasti esi tas, kas organizē pasēdēšanas vai izbraukumus?
  • Tev lūdz savest kārtībā papīrus? Apbrīno Tavu spēju ieviest kārtību haosā?

Pamēģini šo pavērst plašāk! Izliec piedāvājumu par objektīvi atbilstošām summām uzcept, saorganizēt vai kā citādi palīdzēt citiem tur, kur esi sava veida eksperts. Tā uzkrāsi klientu loku, iepazīsi, kas cilvēkiem vajadzīgs un redzēsi, vai šo var pārvērst lielākā uzņēmējdarbībā.

2 Praktiskā puse – nodokļi, reģistrācija, papīru noformēšana

Katram biznesam ir jāsaskaras ar administratīviem “papīrdarbiem” – jāreģistrējas, jāmaksā nodokļi, jāveic dokumentācija. Sīkāk par to šeit:

https://mana.latvija.lv/uznemejdarbibas-uzsaksana/

https://www.vid.gov.lv/lv/pirmie-soli-toposajiem-uznemejiem

http://www.liaa.gov.lv/lv/uznemejdarbibas-uzsaksana

Der arī painteresēties pie kāda grāmatveža, ja nu visa informācija, ko var atrast internetā, liekas pārāk apjomīga un nesaprotama. Grāmatvedis varēs atbildēt ja ne konkrētas atbildes, tad vismaz sašaurināt to informāciju, kuru piemērotāk būtu pētīt tieši Tev, skatoties pēc Tava gadījuma, nozares, utt.

3 Naudas pārvaldīšana

Ne jau naudas daudzumā slēpjas veiksmīga uzņēmējdarbība, bet spējā to pārvaldīt, pavairot un gudri investēt. Tam nepieciešamas zināšanas, kā pārvaldīt naudas plūsmu, finanses.

Pāris resursi, ar ko sākt:

  • Grāmata: Roberts Kijosaki “Bagātais tētis, nabagais tētis”
  • Grāmatveža konsultācija vai tuvumā esoši kursi, kā pārvaldīt finanses uzņēmējdarbībā.

4 Mārketings un pārdošana

Šie vārdi var likties biedējoši. It īpaši, ja par biznesu vēlies pārvērst savu mīļoto, sirdī loloto hobiju, kuru nevēlies “komercializēt”. It īpaši, ja ar pārdošanu asociējas “iesmērēšana tam, kam nevajag”.

Jā, ir gadījumi, kuru dēļ mārketings un pārdošana var asociēties ne ar patīkamākajām asociācijām. Tai pat laikā, interneta algoritmi arvien labāk ļauj piemeklēt tos cilvēkus, kam Tava biznesa produkts vai pakalpojums patiesi ir vajadzīgs. Tavs uzdevums ir skaidri pateikt, kas esi un ko piedāvā. Un viss! Tur arī slēpjas pārdošana un mārketings.

Pāris tēmas, par kurām informāciju vari meklēt internetā vai griezties pie tuvākā speciālista:

  • Sociālie tīkli un interneta mārketings (kuri sociālie tīkli Tavam biznesam būtu piemērotākie; kā izveidot mājaslapu bez liekiem līdzekļiem, ātri; kā piesaistīt cilvēkus ar meklētājvārdiem)
  • Pārdošana: kā uzrakstīt tekstu, kas pārdod; kā pārdot aci pret aci
  • Dizains: kā izmantot pareizos vizuāļus mārketingā un pārdošanā; kā noformēt produktu, lai tas būtu gan noderīgs, gan radītu uzticību par kvalitāti
  • Klientu serviss: kā rūpēties par jau esošajiem klientiem, kā runāt ar cilvēkiem, kā izlīdzināt nesaskaņas, lai īstie klienti gribētu atgriezties

5 Klientu, kontaktu apmaiņa

Jebkurš bizness balstās uz cilvēkiem. Līdz ar to, kontaktu vākšana un pavairošana būs Tava ikdiena. Arī šis solis var būt vieglāks un ātrāks, ja izvēlies pareizo stratēģiju.

  • Sāc ar cilvēkiem, kas ar Tevi jau strādājuši. Palūdz viņu atsauksmi, vai ieteikt kādu, kam arī varētu interesēt tas, ko dari. Personiskā uzticība ir viens no svarīgākajiem un reālākajiem veidiem, kā audzēt klientu loku.
  • Ja vari tieši piedāvāt savu preci un pakalpojumu, pievērs pastiprinātu uzmanību iespējām, ko uzņēmumiem dod sociālie tīkli, lai pēc interesēm un citiem rādītājiem Tavs paziņojums parādītos interesentu acu priekšā.
  • Ja mērķē uz sadarbības partneriem – citiem uzņēmējiem, vērts izpētīt plašo semināru, konferenču un citu pasākumu klāstu. Izvēlies tos, kas interesētu arī Tev vēlamos sadarbības partnerus, klientus, un meties tajos iekšā ar iepriekš nospraustu, konkrētu mērķi.

Protams, uzņēmējdarbība ietver vēl tik daudz ko – piemēram, darbinieku atlasīšanu, labu izejvielu piegādātāja atrašanu, laika plānošanu, juridiskos jautājumus, saraksts tikai turpinās.

Tomēr šīs ir pamatlietas, ar kurām saskaras jebkurš uzņēmums, vienalga, produkts vai pakalpojums, vietēja mēroga vai starptautisks.

Vienmēr būs īpaši noderīgi konsultēties ar kādu, kas jau sācis ko līdzīgu – varēsi praktiski mācīties gan no veiksmes, gan kļūdām!

Lai izdodas šogad spert soli tuvāk savam sapnim par biznesu!