Kas ir laba kritika, un kā to piekopt darbā

Kritikas izteikšana padotajiem ir svarīga ikdienas sastāvdaļa. Tā ļauj saprast, ko katrs uzņēmuma darbinieks dara pareizi un pie kā vēl ir japiestrādā.  

Lai veiksmīgi uzlabotu darba ikdienu un iedrošinātu veidot gudras attiecības ar kolēģiem un padotajiem, šodien iesakām izmēģināt šīs metodes, lai veiksmīgāk izteiktu konstruktīvu kritiku, kura tiktu ņemta vērā darba ikdienā.

1. Nevilcinies.

Ja redzi, ka Tavā atbildībā esoša darbinieka sniegums nav pieņemams, nevilcinies ar kritikas izteikšanu pat tad, ja baidies, ka vari aizskart kolēģi. Atceries, ka vēlies uzlabot ne tikai viena ķēdes posma, bet visas ķēdes stiprumu. Turklāt, ja sarunai sagatavosies, izvairīsies no kritikas izteikšanas nevietā vai nelaikā, kad tā patiešām varētu šķist aizskaroša.  

2. Izsaki kritiku klātienē.

Vieglāk uztvert kritiku, ja tā nav pasniegta caur e-pasta vēstuli vai telefona zvanu, bet tiešā sarunā. E-pasta vēstules ir grūtāk uztvert, un vieglāk pārprast. Telefona sarunas laikā esam iemācījušies darīt citas lietas, līdz ar to Tavs teiktais var nesasniegt velamo rezultātu. Iespējams noderīgi būtu sarunai sagatavot arī otru pusi – norunāt sarunu par konkrētiem jautājumiem uz konkrētu laiku.

3. Izsaki kritiku vienatnē.

Ja vēlies, lai Tavas kritikas uzklausītājs patiešām pievērstos tam, ko saki, nevis tam, ko par to domās citi, izsaki viedokli vietā, kur esat divi vien. Kritikas saņēmējs nejutīsies pazemots, uzklausot sava darba kļūdas, un Tu varēsi pārliecināt, ka vēlies sekmēt darbinieka un līdz ar to uzņēmuma izaugsmi, uzsverot sava teiktā nozīmību.   

4. Esi precīzs.

Izsaki kritiku par to, kas neapmierina, neizplūstot vispārinājumos. Ja esi saņēmis atskaiti, kuras sistēma nav pārskatāmi izplānota, nesaki “Tu esi nekārtīgs”, bet gan “šai atskaitei nepieciešama rūpīgāka sistematizēšana”. Tādā veidā arī panāksi, ka fokusēsies tieši uz darba jautājumiem, nevis personību, kas ir vēl viena no biežāk pieļautajām kļūdām.

5. Izveido diskusiju.

Ja vēlies, lai kļūdas tiktu labotas un turpmāk netiktu pieļautas, ļauj apdomāt un atbildēt uz kritiku, ko izsaki, varbūt kolēģis jau ir pats pamanījis savu kļūdu un domājis par to, kā uzlabot sfēras, par kurām vēlies runāt un jūs kopīgi varat atrast risinājumu.  Sarunas laikā izmanto tādus motivēšanas izteicienus kā “lai uzlabotu savu sniegumu, man šķiet, Tu varētu…” vai “vai esi iedomājies šo darbu padarīt tādā veidā?” Ja būsi izdalījis precīzu problēmu, vari piedāvāt vairākus variantus problēmas risināšanai – vari ieteikt kādu speciālistu, no kā mācīties uzlabot darba sniegumu, iesakot to kā mentoru, vai dot laiku pašam atrast risinājumu, tādā veidā saņemot atgriezenisko saiti arī kādu laiku pēc sarunas.

6. Sarunā piemini pozitīvo.

Neviens taču nekļūdās pilnīgi visā, vai ne? Pilnīgi noteikti katrā darbā ir pozitīvās daļas, kuras ir svarīgi atzīmēt. Lai kritiku būtu vieglāk uztvert, sakāmo sāc tieši ar pozitīvo, sakot, ka novertē paveikto darbu un tam ir iespējami uzlabojumi. Ja Tava padotā prezentācija nav bijusi augstākajā līmenī, norādi uz to, kas ir izdevies, piemēram, izvēlētā informācija bija vērtīga, tomēr pie publiskās uzstāšanās ir jāpiestrādā.

Kolēģi un padotie uzmanīgāk ieklausīsies Tava viedoklī, ja jutīs, ka esi uzticams, pieklājīgs un rūpējies par apkārtējiem. Varbūt šie kritikas izteikšanas paņēmieni uzlabos Tavu jau esošo tēlu?