Kāpēc ir svarīgi atpūsties saspringtā darba dienā

Ir grūti runāt par atpūtu brīdī, kad jānodod trīs projekti, nepārtraukti zvana telefons un stundas laikā sakrājušies jau 20 neatbildētu e-pastu. Vienīgā iespēja šķiet sakost zobus un pastrādāt vēl vairāk, vēl cītīgāk – un tad, kaut kad, gaidītā atpūta pienāks.

Nebūt ne!

Zinātnieki ir pierādījuši, ka ilgtermiņā šādi strādājot, Tu sev nodari lielāku ļaunumu kā labumu. Neticami, bet tieši saspringtākajos brīžos ir jāatceras paņemt atpūtas pauzes.

Kāpēc?

Tāpat kā mašīnai vajag degvielu vai TV pultij jaunas baterijas, arī cilvēkam nepieciešams visas dienas laikā atjaunot enerģijas rezerves. Atjaunotas rezerves nozīmē lielāku laimes sajūtu, savukārt lielāka laimes sajūta pēc Šona Eikora (Shawn Achor) pētījumiem Hārvardā nozīmē efektīvāku darbu ilgtermiņā.

Ne visa elpas atvilkšana skaitās laba – psihologi un biznesa augstskolu pētnieki par efektīvāko veidu, kā atpūsties darba dienas laikā, sauc mikropauzes. Kā tas izpaužas – par to trīs soļos.

1.solis – pilnībā atslēdzies pusdienlaikā

Atslēgšanās uz 100% nozīmē nedarīt neko, kas prasa koncentrēšanos vai gribasspēku. Citādi pat tad, ja darbība nebūs saistīta ar Tavu nozari (piemēram, iepirkšanās, žurnālu lasīšana), jutīsi, kā noguruma līmenis tikai kāpj. Ilinoisas Universitātes pētnieki, lai to secinātu, palūdza 100 biroja darbiniekiem rakstīt dienasgrāmatu 10 darba dienas. Tajā bija jāpiefiksē, cik liela slodze un nogurums viņiem bija pēc pusdienlaika, un ko viņi darīja pusdienu pārtraukumos. Atklājās, ka tikai tie strādājošie, kuri šajā laikā pilnībā relaksējās (t.i., stiepās vai veltīja laiku patīkamām domām, pilnībā atslēdzoties no darba) vai veltīja brīdi patīkamām sarunām ar kolēģiem, saglabāja relatīvi zemu noguruma līmeni pēcpusdienā. Citi, kuri lasīja e-pastus, veltīja laiku papildus našķiem vai skrolloja telefonus, jutās vairāk noguruši darba dienas beigās.

Ko tas nozīmē Tev? Ja vēlies gan dienas, gan mēneša laikā saglabāt veselo saprātu darbu gūzmā, atceries par sevi parūpēties, tāpat kā atceries ieliet mašīnā degvielu – ja to neizdari, zini, ka uz priekšu netiksi.

2. Solis – bieži paņem īsas pauzītes no darba

Cits pētījums Beilora (Baylor) Universitātē parādījis, ka tie darbinieki, kas bieži un uz īsu brīdi atslēdzās no darba pienākumiem, labāk saglabāja enerģiju visas dienas garumā. Rīti izrādījās labākais laiks, kad paņemt īsu pauzīti. Tas nozīmē – atšķirībā no daudziem pierastā uzskata, ka labāk ir atpūsties pēcpusdienā vai vismaz, sākot no pusdienlaika, pauzes jau sākot no rīta puses nozīmē labāku fizisko un prāta noturību visas dienas garumā. Savukārt, ja atliec atpūtu uz dienas otro pusi, lai dienas beigās sasniegtu tādus pašus rezultātus, būs jāatpūšas ilgāku laiku. Atrauties no uzdevumiem prasa gribasspēku, tomēr ir salīdzinoši vienkārši – ja nekas cits nelīdz, vismaz izlikties, ka aizej uz labierīcībām.

3. Solis – dodies ārā no biroja

Kad vien vari, centies pauzēs iziet ārā no telpām un nomainīt vidi. Pat piecu minūšu pastaiga pa apkārtni vai iedot jaunu sparu turpināt darba dienu – it īpaši, ja laimējas strādāt blakus parkam.

Visgrūtākais, kas sevī jāpārvar, lai piespiestos paņemt pauzi, ir vispārpieņemtais uzskats – tie, kas atpūšas, nevēlas strādāt vai arī nav pietiekami ambiciozi. Tur noderēs cita pētījuma dati – Konstances Universitātes (Vācija) zinātnieki secinājuši, ka pastāvīgs nogurums darba dienas beigās traucē atgūties no stresa ilgtermiņā. Tas, savukārt, var novest pie biežākas izdegšanas. Tāpēc – paņemot īsas pauzītes šodien un rīt, Tu, iespējams, sev aiztaupi lieku atvaļinājumu, lai atgūtos no izdegšanas nākotnē.

Lai ieviestu īsās pauzītes par ikdienu, palīdzēs darba princips, kas pasaulē izplatās arvien straujāk – strādāt nevis daudz, bet gudri. Pāris pamatlietas šim principam ir – iemācīties teikt nē (ja vienmēr saki jā, priekšniekam un kolēģiem atstāj viegli ietekmējama cilvēka iespaidu), fokusēties uz stratēģiski svarīgākajiem uzdevumiem un darbiem (kas attīsta Tavas spējas un talantus, dod klāt papildus zināšanu vai cilvēku kapitālu Tavam karjeras mērķim), un, visbiedējošākais – pēc darba nedomāt par darbu! Tas nozīmē – arī pilnībā atslēgt e-pastus, izejot no biroja telpām. Brr! Mēs zinām, grūti. Tomēr ar laiku praktizējot, redzēsi, ka gudri strādāt ir daudz patīkamāk un efektīvāk, un vairs negribēsi atgriezties pie darba bez īsām pauzītēm.

Tiekamies kādā no nākamajiem blogiem, lai izpētītu “strādāt gudri, ne daudz” paņēmienu sīkāk!