Kā taisa vegāniem draudzīgu pienu, un kuru izvēlēties?

Birojos un kafejnīcās visā Latvijā nu jau normāli ir turēt ne tikai govs pienu, bet arī vegāniem un laktozi nepanesošiem cilvēkiem piemērotāko augu vai riekstu pienu. 

Šo pienu var izmantot tieši tāpat, kā govs pienu:

  • pie brokastu pārslām, mušļa; 
  • pie kafijas vai kakao, 
  • smūtijos,
  • piena kokteiļos,
  • vai vienkārši dzert vienu pašu.

Kā to taisa, un kuru izvēlēties? Lasi šajā blogā.

Foto: freepik.com

1. Auzu piens – karalis karstiem, putotiem kafijas dzērieniem

Auzu piens ir viens no labākajiem putošanai un karsēšanai. Tas garšo nedaudz saldi, ļoti līdzīgi govs pienam. Karstumā tam ir tendence karstumā kļūt biezākam, un dzēriens kļūst, tumīgāks, krēmīgāks.

Kā taisa auzu pienu?

Ļoti vienkārši! Paņem 1 glāzi auzu pārslu, 3-4 glāzes ūdens (jo biezāku pienu vēlies, jo mazāk ūdens), sablendē, nokāš biezumus, un dzer! Pēc izvēles bllendējot vari pievienot arī sāli, cukuru vai saldinātājus ar garšu; kanēli.

2. Piesātinātais riekstu piens

Kā taisa riekstu pienu?

Lielāko daļu riekstu pienu pagatavo vienādi. Īsumā šādi:

  1. Riekstus izmērcē, līdz tie ir mīksti.
  2. Tos noskalo, nolej ūdeni.
  3. Sablendē ar vēsu, svaigu ūdeni.
  4. Nokāš biezumus.
  5. Pievieno garšvielas, ja nepieciešams. 

Viens no populārākajiem ir indijas riekstu piens. Tas, līdzīgi kā auzu piens, ir krēmīgs un satur daudz vērtīgu uzturvielu, un dzērieniem piešķir papildus riekstu garšu. 

Foto: freepik.com

3. Dzēriens ar vēsturi – sojas piens.

Sojas piens, iespējams, daudziem ir palicis atmiņā kā pirmā piena alternatīva, par ko mūžā dzirdēts. No sojas taisa ļoti daudzus veģetāros un vegānos ēdienus un dzērienus. Galvenokārt tāpēc, ka sojas pupiņas satur daudz olbaltumvielu un dzelzs. Sojas piens mēdz būt viens no lētākajiem, slaīdzinājumā ar alternatīvām, tomēr ne visiem patīk sojas piena garša.

Kā taisa sojas pienu?

Lai pagatavotu sojas pienu, sojas pupiņas izmērcē, tad nolej ūdeni un noskalo. Pēc tam pupiņas samaļ, pievieno ūdeni, vāra un nokāš.  Dažādos avotos ir minēts arī nedaudz citādāks pagatavošanas veids, kurā sojas pienu nokāš pirms vārīšanas.

4. Rīsu piens

Piemērots cilvēkiem, kam ir alerģija no riekstiem un sojas. Rīsu piens satur maz kaloriju, un ir vislabāk piemērots rīta muslim vai kafijai ar pienu. Tā, kā tas savu īpašību dēļ pārāk labi neputojas, tas diemžēl nederēs piena aizvietošanai espresso dzērieniem ar pienu.

Kā taisa rīsu pienu?

Līdzīgi kā sojas piena pagatavošanā, arī rīsus ir jāvāra. Sākumā tos rūpīgi izmērcē, nomazgā vairākas reizes, tad aplej ar ūdeni un vāra. Tad nokāš vēlreiz, pievieno jaunu ūdeni un samaļ; nokāš biezumus.

——–

Kopsavilkumā:

Alternatīvos dzērienus pienam visbiežāk pagatavos, vārītus vai izmērcētus augus, riekstus sablendējot ar ūdeni un garšvielām, un nokāšot. Tos var lietot tieši tāpat, kā govs pienu. Tai pat laikā, jāņem vērā augu piena īpatnības:

  • auzu piens ir tumīgāks, krēmīgāks un derēs kapučino, latte dzērieniem un karsēšanai;
  • indijas riekstu piens arī ir tumīgs un der karsēšanai, piešķirot ēdieniem un dzērieniem riekstu garšu; 
  • sojas piens ir viens no izplatītākajiem un tā pielietošanas veidi ir ļoti plaši;
  • rīsu pienu biežāk lieto kafijai ar pienu, mušļiem – tas satur maz kaloriju un nav tik tumīgs.

 

Izvēlies sev un kolēģiem piemērotāko piena alternatīvu šeit.