Kā prasmīgi pateikt “nē” priekšniekam, klientam, kolēģim

Kā lai iemācās teikt “nē” savam priekšniekam, klientam vai kolēģim, nevienu neaizvainojot?

Neviens nevēlas būt tā persona, kura vienmēr noraida ierosinājumu vai lūgumu palīdzēt, kamēr vairs nesaņem nevienu piedāvājumu – to skaitā, arī dalību labos un aizraujošos projektos.

Ieskatam virzieni, kādos pieklājīgi un ar cieņu formulēt domu, atsakot priekšniekam, kolēģim, klientam vai sadarbības partnerim.

 

Priekšniekam

Atteikt cilvēkam, kas Tev dod darba uzdevumus, parasti ir ļoti biedējoši. Vienkārši teikt “nē” būtu neveikli, pat nepieklājīgi. Vajadzētu izvairīties arī no slēpti uzbrūkošām frāzēm, piemēram: “Es jau varētu, tikai Jūs man pēdējo divu nedēļu laikā jau esat devis daudz jaunu projektu, ka šobrīd jau darbu ir par daudz…”

Tā vietā saki: “Ļoti novērtēju, ka iedomājāties par mani! Tomēr šonedēļ man ir jānodod (projekts).”

Šāda pieeja labi strādā, jo:

  • Vadītājs atcerēsies, ka priecājies par sev izrādīto uzticību un uzmanību. Tas noderēs aizraujošu projektu gadījumos;
  • Ja vadītājs redzēs, ka Tavs plānotais projekts uzņēmuma prioritātēs ir zemāk, tas dos viņam iespēju atlikt lieko. Vienlaicīgi vadība būs informēta, ka esošo projektu uz priekšu nevirzi, līdz ar to, nedarbojas iepriekš noteiktie termiņi. Drošības pēc, protams, tādā gadījumā vienojies par precīzu jauno termiņu.

Kolēģim

Kolēģis lūdz izlīdzēt pienākumos, ar kuriem Tev nav zināšanu vai arī ir, bet nevēlies palīdzēt dažādu iemeslu dēļ.

Galvenais šajā situācijā ir būt maksimāli godīgam (atkal, nekļūstot nepieklājīgam!). Ja samelosi, ka nav laika, bet kolēģis rezēs, ka teici “Jā” citiem projektiem, zaudē uzticamu plecu nākotnei. Tas nav vajadzīgs!

Tā vietā saki: “Liels paldies, ka iedomājies par mani! Es diemžēl nezinu neko par (..), tāpēc baidos, ka nebūšu liels palīgs.” Ja nav laika, pieklājīgi paskaidro: “Ja tagad palīdzētu Tev, es pieviltu (kolēģa vai priekšnieka vārds), kam ir svarīgi, ka pabeidzu (projektu).”

 

Padotajiem

Jaunas, svaigas idejas, kas uzlabo uzņēmuma darbību – vai tad tas nav sapnis? Ierosinājumi jauniem projektiem vai esošo uzlabojumiem ir zelta vērtē. Tai pat laikā, dažreiz ir svarīgi, ka tiek izpildīts sākotnējais plāns, tieši tā, kā iecerēts, un vietas jauniem ierosinājumiem diemžēl nav.

“Nē, vienkārši dari, kā teicu” – šāda frāze ļoti ātri Tevi var padarīt par priekšnieku, kura padotie zaudē motivāciju darboties. Ja viņi zaudē motivāciju, drīz vien sāk veltīt laiku jauna darba meklēšanai vai savstarpējām klačām – par Tevi, protams. Diemžēl, tas nepalīdz darbiem virzīties uz priekšu.

Kā atbildēt? Parādi, ka novērtē darbinieka iniciatīvu iedjām par uzņēmuma attīstību papildus jau uzdotajiem darbiem, un izskaidro, kāpēc šobrīd ir svarīgi pieturēties pie aktuālā plāna, neiztestējot jaunas idejas.

Piemēram: “Paldies par ieteikumiem! Šajā projektā gan ir ļoti strikti termiņi, tāpēc mums jāseko jau pieņemtajiem lēmumiem un apstiprinājumiem. Jebkuras izmaiņas prasīs apstiprināšanu un papildus laiku. Ja Tev rodas kādi papildus jautājumi vai neskaidrības, droši jautā!”

Protams, šī atbilde ir diezgan formāla. Tomēr svarīgākais, ko atcerēties, ir viens – katram “nē” pievieno pieklājīgu “kāpēc”, saglabājot cieņu pret padoto.

 

Klientam

Izaicinošākā daļa. Klients Tevi ir nolīdzis, lai Tu darītu to, ko māki. Tu strādā viņa labā, tai pat laikā, viņam visbiežāk ir pēdējais vārds – vienalga, vai tā ir mārketinga kampaņa, grīdas likšana vai ēkas būve.  

Ja ne uzreiz, tad ilgtermiņā bieži dzirdot “nē”, klients jutīsies nenovērtēts, nesadzirdēts, un var meklēt jaunu preču vai pakalpojuma sniedzēju. Tas nav kas tāds, ko Latvijas robežās varam atļauties bieži!

Tāpēc labākā stratēģija – sākotnēji uzklausīt visu kas klientam sakāms. Kamēr klausies, nosaki prātā galvenos iemeslus un atslēgvārdus, ko klients vēlas risināt ar šo ideju.

Pēc tam atbildi, norādot, ka saproti problēmu, kas slēpjas zem klienta teiktā, un norādi, kā Tavs piedāvājums risina tieši to pašu klienta problēmu.

Atgriežoties pie mārketinga kampaņas piemēra, atbilde varētu būt šāda: “Es saprotu, ka Jums nepatīk konkrētais sauklis. Tai pat laikā, Jūsu ierosinātais ir ļoti līdzīgs Jūsu konkurentu sauklim, un es zinu, ka viena no svarīgākajām lietām mums bija atšķirties no pārējiem. Varbūt izejam cauri, kā mēs nonācām pie varianta, ko tikko prezentēju, un lielākajiem konkurentiem?”

 

Laiku pa laikam ir vērts sev atgādināt galveno domu: Sakot “nē”, tu atbrīvo savu plānotāju, dienu un dzīvi lieliskām iespējām, kam teikt “jā”.