Jauns gads tīrās telpās – biroja tīrīšanas pamati

Starp Ziemassvētkiem un Jauno gadu ir tikai pāris dienas. Bieži vien biroju darbinieki tās izmanto nevis, lai sāktu ko jaunu, bet gan, lai savestu kārtībā jau bijušo. Tai skaitā – biroja telpas. Strādāt tīrā darba vidē ir iedvesmojoši, un izmest veco un nelietderīgo vismaz reizi gadā – ļoti nepieciešami. Tam visam papildus, ir lietderīgi arī pārkārtot vidi tā, lai pašiem ērtāk un patīkamāk, cik nu vien biroja iekšējie noteikumi atļauj. Kalifornijas Universitātes psihologi izpētījuši, ka darba galdi, kurus varam iekārtot paši, uzlabo produktivitāti par 30% nekā tās, kur mums tas ir liegts.

Nākošajā gadā vēlies uzlabot savus rezultātus vai vienkārši satīrīt vidi, kurā uzturies lielāko nedēļas daļu? Zemāk smelties iedvesmu, kā to darīt visefektīvāk.

Ar ko sākt?

Tīrīšana un kārtošana – nejauc šīs lietas kopā! Sākumā ir vērtīgāk izmest visu, kas metams ārā, notīrīt un tikai tad – izdomāt, kā lietas visērtāk sakārtot kopīgajām vajadzībām vai paša darba ritmam. Tam ir divi iemesli. Pirmkārt, redzot tīrāku biroju, pieaugs entuziasms darboties tālāk. Otrkārt, Tu ietaupi laiku, jau uzreiz izmetot nevajadzīgo, nevis to vēl papildus kārtojot.

Tīrīšana:

  1. Paņem lielāko atkritumu spaini vai maisu, un pārstaigā telpas. Bez žēlastības lidini ārā visu, kas vairs nav aktuāls – vecos kalendārus, žurnālus, bukletus ar novecojušu informāciju, dokumentus ar iztecējušu termiņu, dekoratīvos objektus, kas nevienam sen nepatīk un tikai krāj putekļus; vecus iepakojumus. Visu.
  2. Ķeries klāt putekļu slaucīšanai ar mitru lupatiņu pēc vecā likuma – augstākie plaukti vispirms, tad zemākie. Noslauki priekšmetus, kas stāv plauktos, izcel tos ārā un liec atpakaļ, kad plaukts tīrs, nevis apslauki apkārt. Iemesls ir vienkāršs – ja zem priekšmeta nesaslauka, tur krājas putekļi un baktērijas, kas var pasliktināt Tavu un kolēģu veselību.
  3. Notīri arī palodzes, žalūzijas, skapju un telpu durvis, to rāmjus, koplietojamos dīvānus, krēslus, ledusskapjus, mikroviļņu krāsnis, gleznu vai foto rāmjus un augu lapas, bukletu stendus.
  4. Ar logu tīrāmo šķidrumu nospodrini logus un citas stikla virsmas.
  5. Kad pienākusi kārta datoram, pievērs īpašu rūpību tā uzpucēšanai. Izsūc no tā putekļus ar putekļu sūcēju un ar ekrānu tīrāmo līdzekli un mikrošķiedru lupatiņu  notīri monitoru. Lai piekļūtu tastatūras sīkākajiem stūrīšiem, ar antibakteriālu tīrāmo līdzekli apklāj ausu bakstāmos un izbrauc cauri tastatūrai. Vienmēr tīrīšanas laikā atvieno datoru no elektrības!
  6. Ar to pašu antibakteriālo līdzekli notīri arī biroja stacionāro telefonu, savas datora austiņas un datorpeli.
  7. Uz galdiem var būt paliekas no aizņemtām darba dienām – kafijas krūzes nospiedumi, pildspalvas vai marķiera pleķi. Kafiju notīri ar tīru putekļu lupatiņu, kas izmērcēta siltā ūdenī. Pildspalvas vai citu rakstāmrīku nospiedumiem uzpilini pāris pilienus tīrāmā līdzekļa uz spirta bāzes. Pēc pāris minūtēm vieglītēm izberz traipu ar lupatiņu.
  8. Kad redzi, ka visas virsmas ir kārtībā, ķeries pie grīdas. No sākuma izslauki vai izsūc ar putekļu sūcēju, tad izmazgā ar mitru lupatu un antibakteriālu grīdas tīrāmo līdzekli.
  9. Pievērs īpašu uzmanību arī labierīcībām. Ne tikai tāpēc, ka tā ir viena no vietām ar vislielāko apmeklētību un var kļūt bar baktēriju pārnēsāsanas perēkli; dīvainā kārtā, pēc tualetes mēs bieži spriežam par pašu biznesu! Ja rūpēsies, ka tur ir tīrs un kārtīgs, gan kolektīvam, gan ciemiņiem būs labāks priekšstats par uzņēmumu. Ar dezinficējošu līdzekli un birsti iztīri poda iekšieni un virsmas; notīri izlietni un spoguli. Īpaši rūpīgi izslauki un izmazgā grīdas.

Kārtošana:

  1. Sakārto gan kabinetu, gan savu darba vietu pēc principa – biežāk lietojamās lietas tuvāk. Ja katru dienu lieto skavotāju, liec to uz galda. Ja pāris reizes gadā – noglabā atvilknes aizmugurē. Līdzīgi dari ar dokumentiem.
  2. Padomā par ideālo darba galdu un pieraksti pērkamo lietu sarakstā, ja jūti, ka patīkamāk justos ar kādu mazu augu vai bildi sev tuvumā. Tas liekas muuļķīgi, tomēr nav mazsvarīgi – lai labi strādātu, ir jājūtas patīkami vidē, kurā atrodies.
  3. Pārskati savu esošo sistēmu, kā darbojies ar ienākošiem dokumentiem. Varbūt tur iespējams ko nedaudz pamainīt, lai ikdiena kļūst ērtāka? Piemēram, izveidot atsevišķu vietu uz galda, kur ir apstrādājamie dokumenti, un atsevišķu – tālāk nododamie.
  4. Ja ofiss grimst papīru kaudzēs un nevari neko mest ārā, apsver ātri strādājoša un izturīga skenera iegādi, ja tāda vēl nav. Vienreiz ieskenējot lielus papīra daudzumus, Tu vari tiem ērti piekļūt no datora un oriģinālus noglabāt tālākajos ofisa nostūros vai pat citās telpās, tā atbrīvojot vietu ikdienā nepieciešamām lietām.