Biroja tenkas – kāpēc tās ir tik patīkamas un kā no tām izvairīties

Agrāk vai vēlāk katram no mums darbā izgaismojas vismaz viens vai divi kolēģi, priekšnieki vai projektu vadītāji, kas darba dienu padara sarežģītāku. Vienkārši sakrājas, sarunvalodā sakot, un ir īpaši liels atvieglojums, ja Tavai neapmierinātībai kāds piekrīt. Tā var gadīties – mēs visi esam cilvēki. Tomēr, ja tenkošana atkārtojas ikdienā, ilgtermiņā tas var kaitēt pašam baumotājam – citu acīs vari atstāt neprofesionāla cilvēka iespaidu, zaudēt uzticību un pat iegūt ienaidniekus.

Kā atpazīt kaitējošas baumas?
Lasītāji, kuri tikko jutās nedaudz neērti, saprotot, ka baumo bieži, var atslābināties. Pavijas Universitātes (Itālija) psiholoģijas pētnieki secinājuši, ka tenkošana pilda ļoti svarīgu sociālo funkciju. Dr. Brondino, galvenā pētniece, apgalvo, ka tā cilvēkiem liek justies tuvākiem vienam ar otru un palīdz saprast, kuram var uzticēties. Svarīgi ir saprast, kad baumu līmenis un biežums sasniedz robežu, aiz kuras jau kļūsti sev un citiem nepatīkams un kaitējošs.


Pavisam noteikti baumošana jāpārtrauc (vienalga, vai sarunu sāki pats vai kolēģi), ja tā:
– traucēs turpmāko darba dienu vai pat uzņēmuma darbību;
– var ļoti sāpīgi aizskart cilvēku, par ko ir runa;
– var sagraut divu vai vairāku biroja darbinieku attiecības;
– bojā kolēģu motivāciju strādāt;
– var ietekmēt citu uzņēmuma darbinieku morāli un ētiku turpmākajā darbā.

Kā izvairīties no tenkošanas?
Sevi kontrolēt ir salīdzinoši viegli, ja saproti, kā tas kaitē Tev un Tavai reputācijai. Ko darīt, ja nonāc sarunā, kas pārkāpj iepriekšminētās normas?  Piedāvājam pāris pieklājīgas frāzes, ar kurām pārtraukt nevēlamas baumas.

  1.  “Hmm.. Šis neizklausās pēc taisnības.”
    Pietiekoši universāli, lai darbotos kā baumu atvairītājs praktiski jebkurā gadījumā. Piešķirot tikko sacītajam šaubu nokrāsu, tenkotājam būs grūtāk turpināt iesākto domu. Lai pavisam novērstu sarunas tematu uz pozitīvāku, vari aizrautīgi turpināt ar līdzīgu frāzi kā: “Bet zini, kas pavisam noteikti tāda ir?” – un pastāstīt par kādu jaunumu savā dzīvē vai birojā, kas var tikai iepriecināt.
  2. “Ak, izklausās ļoti bēdīgi. (Aprunātajai personai) noteikti bija īpaši traka diena! Starp citu, Tu dzirdēji (…)?”
    Kad kāds personīgi Tev stāsta baumas par konkrētu personu, labākais ir izrādīt empātiju abām pusēm un pietiekami ātri virzīties uz citu sarunas tematu – atkal tādu, kas jums abiem omu tikai pacels.
  3. “Īstenībā, ja sākām runāt, es ļoti gribēju dzirdēt par Tavu (nedēļas nogales stāstu, atvaļinājuma laiku, ceļojumu, projektu, kas runātāju aizrauj)! Kā ar to iet?”
    Ja nu nelīdz ne viens, ne otrs no iepriekšējiem teikumiem, pamēģini atrast sarunu tematu, par ko katrs no mums nekad nevilcinātos stāstīt – viņu pašu. Ja esam godīgi, ikviens no mums tikai ļoti retos gadījumos atteiktos parunāt par sevi! (Der šo teikumu paturēt prātā arī citās sarunās 🙂 )
  4. “Es ļoti priecātos parunāt ar Tevi, bet šobrīd esmu iekšā darbos.”
    Pieklājīgs, tomēr strikts veids, kā beigt dialogu  uzreiz, kā persona uzsāk baumas. Ja sarunas atgriežas pie tā paša arī vēlāk, saglabā pozitīvu un pieklājīgu attieksmi, tomēr neiesaisties. Kolēģim vai kolēģei būtu jāsaprot slēptā doma.
  5. “Dīvaini! Man līdz šim ir bijusi tikai ļoti laba pieredze, strādājot ar (aprunātās personas vārds).”
    Ir daudz sarežģītāk turpināt negatīvo, ja sarunas biedrs tikko aprunāto cilvēku ir uzslavējis. Vai vismaz apjukt uz brīdi, lai vari atkal ievirzīt sarunu kur citur – vai to beigt pavisam.
  6. “Ja šī tiešām ir taisnība, es vairāk negribu dzirdēt!”
    Šāds teikums, pateikts ar vieglu un laipnu smaidu, atturēs no tālākas sarunas pat visrūdītājos baumotājus, papildus parādot Tavu stingro nostāju.
  7. “Klau, es pēdējā laikā ļoti cenšos nebaumot, būtu ļoti forši parunāt par ko citu. Ā, jā, kā Tev iet ar Tavu hobiju?”
    Ja vairākas reizes mēģināji nomainīt sarunu tematu, bet baumas turpināja plūst Tavā virzienā – lai iet atklātība! Godīgi un pazemīgi atzīsti, ka to agrāk darīji un centies šādu ieradumu atmest – un uzreiz papildini ar jauno tematu par pašu runātāju. Tā neizklausīsies pamācoši un liks sarunu biedram saprast, ka ar baumām turpmāk jāgriežas kur citur.
  8. “Kā būtu parunāt ar pašu (aprunātās personas vārds)? Ja tādas ziņas kāds stāstītu par mani, es ļoti priecātos uzreiz to dzirdēt un atrisināt.” 
    Īpaši laba frāze, ja dzirdi baumas, kas var ietekmēt aprunātās personas reputāciju vai karjeru. Tu gan palīdzēsi šai personai, gan norādīsi, ka neesi īstā kolēģe vai kolēģis, ar ko par tādām tēmām runāt. Bonusā – atstāsi nobrieduša, laipna un nosvērta cilvēka iespaidu.

Lai veicas samazināt bīstamo tenku daudzumu darba dienā!