6 viegli veidi, kā samazināt stresu darbā

Jūti, ka stresa līmenis darbā ir augsts? Lai arī kāds būtu iemesls, ir veidi, kā uzreiz mazināt sev stresu darba dienas vidū, kaut šodien – par tiem parunāsim šajā blogā!

1. Dziļa elpošana.

To vari darīt jebkurā vietā, jebkurā laikā, un neviens pat nepamanīs! Protams, izņemot publisku uzstāšanos – labāk šādus vingrinājumus veikt pirms tās.

Kas jādara? Lēnām ievelc elpu caur degunu, skaitot līdz 5, un jūtot, kā plaušas kārtīgi piepildās ar gaisu. Tad uz sekundi aizturi un izelpo arī caur degunu, skaitot līdz 5. Pāris minūtes ar šādu elpošanu nomierinās straujo sirds ritmu un nedaudz iztīrīs prātu. Tik vienkārša lieta, kā iztēlošanās, ka atrodies skaistā vietā – piemēram, saulrietā kalnos – aktivizē papildus labsajūtas hormonus, kas palīdz neitralizēt stresu, kontrolēt to.

2. Sagatavojies darba pārtraucējiem.

Viens no biežākajiem stresa un zemas produktivitātes iemesliem darbā ir pēkšņi impulsi no citiem cilvēkiem. Vienalga, straumēm plūstošie e-pasti, bieži zvani no klienta, skaļa mūzika vai sarunas atvērtajā ofisā, kolēģis, kas pienāk parunāt vai priekšnieks ar papilduzdevumiem. Ir pierādīts, ka zaudētā fokusa atgūšanai mums vidēji nepieciešamas 20 minūtes pēc “tikai īsu jautājumu/vienu minūtīti/ šis būs aši” brīžiem, tāpēc mēs kaitējam gan savai, gan uzņēmuma ražībai, bieži pieļaujot, ka mūs pārtrauc darbos.

Kā rīkoties? Jau šodien sagatavo 3-4 pieklājīgas atbildes un eksperimentē ar tām, lai ieviestu kārtību un lēnām iegūtu cieņu no priekšnieka, klientiem vai kolēģiem darba ritmā.

Pāris varianti:

  • Atvaino, esmu svarīga uzdevuma vidū, pienākšu pie Tevis, kad atbrīvošos, OK?
  • “Lai nodrošinātu augstākās kvalitātes darbu katru dienu, no šīs nedēļas uz e-pastu atbildēšu divreiz dienā – plkst.11:30 un 15:30. Paldies par sapratni! Steidzamos gadījumos lūdzu sazināties caur (..) ”
  • Šobrīd jau strādāju pie šāda projekta un Jūsu dotā uzdevuma: (..). Vai man mainīt prioritātes un mainām termiņus šim, vai pierakstu jauno uzdevumu uz vēlāku laiku, kā būtu ērtāk?

3. Šodien izvēlies veselīgu ēdienu.

Iemesls vienkāršs – cukurs dod enerģiju un uz smadzenēm iedarbojas līdzīgi kā kokaīns. Droši vien jau ir dzirdēts par straujajiem enerģijas kritumiem, kas rodas pēc neveselīgas pārtikas, īpaši apstrādātā cukura, lietošanas. Nodrošinot sevi ar veselīgām alternatīvām – kaut vai vīnogām – parūpēsies, lai papildus stresu, trauksmi vai nogurumu neizraisa tik elementāra lieta kā apēstais ēdiens. Ieskaties šeit idejās veselīgām maltītēm darbā!

4. Iepauzē, pirms atbildi.

Vienkārša, bet ļoti efektīva metode. Ja jūti, ka pārņem dusmas, pirms atbildi, iepauzē, ievelc strauju, dziļu elpu caur muti un izelpo caur degunu. Tas ļaus pārdomāt atbildi, un, ļoti ticams, ka padarīt to mazāk emocionālu, kā arī ļaus nomierināties sarunas biedram.

5. Mūzika un kaķu video.

Muļķīgi? Tomēr efektīvi! Dažreiz labākais, ko var darīt savā labā īpaši stresainā dienā, ir – uzlikt mūziku, izkustēties un izdejoties, un noskatīties īsu un pavisam smieklīgu video. Šādas darbības pilnībā izsitīs prātu no strespilnajām, pa galvu riņķojošajām domām. Tikai 5 minūtes, un prātam būs laiks atpūsties no spriedzes un, iespējams, atrast racionālākus risinājumus, kā pirms tik elementārās nodarbes.

6. Trenē konkrētību darbā.

Viens no faktoriem, kas ietekmē augstu stresa līmeni darbā, ir nenoteiktība. Par saviem darba pienākumiem, uzdevuma mērķiem, ko klients vai priekšnieki no Tevis sagaida – īpaši mazos uzņēmumos vai jaunās darba vietās bieži var atklāties dažādi slēptie zemūdens akmeņi, kas rada papildus stresu un nenoteiktību. Nezini, ar ko rēķināties, līdz ar to, prāts nespēj stāvēt mierā. Šeit palīdzēs konkrēta, uz papīra vai e-pastā uzrakstīta vienošanās ar to, kas no Tevis tiek sagaidīts – vienalga, vai projektos, vai kā darba darītājam. Tas būs kā pieturas punkts, pēc kā vadīties un teikt “Jā” vai “Nē” pēkšņajām izmaiņām, kas var rasties darba procesā, vai papildus lūgumiem, kas neietilpst tajā, par ko sākotnēji bija norunāts.

Lai izdodas kaut nedaudz samazināt stresu ar viegliem soļiem!