6 padomi strādājošiem vecākiem laika plānošanā

Laiku pa laikam attopies, ka sabalansēt ģimenes un darba ikdienu ir sarežģīti? Darba devējs un arī ģimene laiku pa laikam norāda, ka nepievērsies pilnībā un vēlies situāciju mainīt?

Te būs 6 padomi, kas ikdienu uzlabos, ļaujot Tev saglabāt veselo saprātu arī brīžos, kad galva griežas no pienākumu apjoma kā ģimenes, tā darba dzīvē.

  1. Nedēļas plānošana. Svētdienā vai citā dienā, kad grafiks ir brīvāks, saplāno nedēļas maltītes ģimenei un bērnu ikdienas grafiku. Tādā veidā būs vieglāk sakārtot ikdienu pat, ja parādīsies neplānotas situācijas. Vari arī šajā dienā iegādāties produktus vai pat sagatavot ēdienu, lai vakaros vari tikai to uzsildīt un vairāk laika atliktu kvalitatīvam laikam kopā ar ģimeni. Šo grafiku noliec visiem redzamā vietā, lai katrs ģimenes loceklis redzētu maltīšu un, iespējams, arī pienākumu plānu, kurā būtu ne tikai paveicamo darbiņu saraksts, bet arī ārpusskolas nodarbības, jubilejas vai kādi citi ģimenei svarīgi notikumi.  
  2. Darbu atstāj darbā. Dodoties majās no darba, atslēdz e-pastus un pabeidz iesāktos darbus, lai mājās vari pievērsties tikai ģimenes jautājumiem. Vari izmantot mājupceļu kā sava veida meditāciju, lai atslēgtos no darba. Šo pašu metodi vari izmantot arī no rīta – kad bērni paēduši brokastis/izlaisti pie skolas, dodoties uz darbu, noskaņojies tam, ko darīsi, tā būs vieglāk darba laikā nedomāt par rotaļlietām, ko prasa bērni un pēc darba laika- par darba pienākumiem. Vari arī izvēlēties katrai dzīves jomai atbilstošāko mūziku, ko klausīties pa ceļam, lai vēl vieglāk pieslēgtos darba vai māju noskaņai.  
  3. Sarunā darba laiku. Visbiežāk tas jau ir noteikts darba līgumā, tomēr bieži izveidojas situācijas, kad kāda projekta dēļ nākas darbā aizkavēties ilgāk vai Tevi aicina stradāt virsstundas ārpus darba laika, tādēļ ir vērts pārrunāt noteikumus, atgādinot, ka Tava ģimene padara Tevi par vērtīgaku cilvēku un veicina Tavu izaugsmi, tādēļ vēlies pieturēties pie iepriekš norunātā darba grafika.
  4. Izbrīvē laiku sev. Lai izvairītos no izdegšanas, atstāj laiku arī sev. Pusdienlaikā dari to, kas Tev patīk – klausies podkāstus par sev interesējošām tēmām vai aizej uz aktīvu treniņu sporta klubā. Vari arī sarunāt ar ģimeni, ka viens vakars nedēļā/mēnesī būs tieši Tavs vakars, kad vari apmeklēt teātri, mācīties dejot sambu vai vienkārši pastaigāties parkā, izbaudot to, ka esi bez pienākumiem un vari būt Tu pats.
  5. Izveidojiet ģimenes tradīcijas. Ja nu ģimenē svētkus, kad pavadīt laiku kopā nevarat sagaidīt, izveidojiet savus, kopīgus projektus, ar kuriem visi kopā varat nodarboties. Ja bērni ir mazi, sāciet ar iknedēļas spēļu vakariem, apmeklējiet kopā bibliotēku, meklējot grāmatas, kuras kopā lasīt. Tāpat ģimenes tradīcija var būt kādu laiku aizmirstā kolekcionēšana- tādā veidā visi iesaistīsies neparastu dzērienu iepakojumu vai monētu meklēšanā un ikdienā nepazudīs ģimenes kopīguma sajūta.
  6. Nebaidies lūgt palīdzību. Ja redzi, ka tomēr netiec galā, nebaidies to teikt skaļi. Iesaisti ģimeni ikdienas darbos – trauku nomazgāšanā, tīrības uzturēšanā mājoklī. Ja Tavi bērni apmeklē ārpusskolas nodarbības, iepazīsties ar citiem vecākiem, varbūt kādam no tiem vari lūgt palīdzību krīzes situācijās.

Bērnu audzināšana pati par sevi jau ir interesants darbs, kas prasa radošumu, fleksibilitāti, koncetrēšanos un arī darba attiecības prasa to pašu, ja iemācīsies gudri savienot šīs abas sfēras, ātri vien pamanīsi savu izaugsmi.