5 svarīgi noteikumi etiķetei mūsdienu darba vidē

Darba attiecības un darba vide mūsdienās palikusi sadzīviskāka, draudzīgāka. Tā turpina kāpt ārā no striktiem rāmjiem. Mums tomēr ir ping-ponga galdi, kopīgas šašlika cepšanas un draudzīgas pasēdēšanas svētkos.

Tai pat laikā, jo augstāk gribam kāpt pa karjeras kāpnēm, jo nopietnāk jāuztver zināšanas par biznesa jeb lietišķo etiķeti. Ir jāzina, kā uzvesties profesionāli.

Gan tikšanās darba vajadzībām, gan darba intervijas, gan pirmās biznesa pusdienas – tas, kādu viedokli šajās (un vēl daudzās) situācijās par sevi atstājam, var dot ļoti lielu iespaidu uz to, cik ātri sanāks kāpt pa karjeras kāpnēm. Un – cik labām karjeras kāpnēm.

Smēlāmies iedvesmu no ASV etiķetes treneres un speciālistes, apbalvotu blogu autores Barbaras Pečteres (Barbara Pachter) ieteikumiem.

Svarīgākie mūsdienu lietišķās etiķetes noteikumi

1. Ģērbies par to, kas vēlies būt

Viena no vecajām vērtībām, kas mūždien paliek aktuāla.

Kāpēc? Vienkārša iemesla dēļ. Kā ģērbties uz biznesa tikšanos, kā ģērbties uz darbu, ir ļoti nozīmīga neverbālās komunikācijas daļa. Vai nu atstāsi profesionālāku iespaidu, vai nu to sagrausi.

Tāpēc, lai arī ko vilktu, pārbaudi savu izvēli (īpaši pirms svarīgāk tikšanām) ar diviem jautājumiem:

  • Vai šīs drēbes atbilst mūsu uzņēmuma dreskodam?
  • Ko es pastāstu par sevi, šādā izskatā ierodoties darbā? Vai kopējais skats ir kopts un profesionāls, vai tomēr Tavā izskatā “lec” ārā košais džemperis, kas, iespējams, var novirzīt sarunbiedra uzmanību?

Vienmēr izvēlies kopto un vienoto profesionālo izskatu.

2. Zini, kuram jāspiež roka pirmajam

To parasti iesāk vai nu persona, pie kuras visi ir tikušies, vai nu visaugstāk stāvošā persona (piem., vadītājs). Šeit nav svarīgi, vai tas ir vīrietis vai sieviete (atceramies Zelta uzvedības grāmatas noteikumu – ka vienmēr roku pirmā dod sieviete. Uz šo gadījumu tas neattiecas). Protams, ja notiek minstināšanās, labāk ir izstiept roku, ja otrs to nedara.

3. Saki savu pilno vārdu

Protams, jāskatās pēc kopējās noskaņas, tomēr profesionālā vidē ir ierasts teikt savu pilno vārdu un uzvārdu. Ja tiecies ar ārzemju klientiem pirmoreiz, piefiksē, cik viegli viņiem ir izrunāt Tavu vārdu. Ja tas ir sarežģīti, apsver ideju uzrakstīt izrunu uz vizītkartes un nodot sarunbiedram. 

Kas vēl šeit jāatceras, īpaši sievietēm – vienalga, ko teiktu, vienmēr trenē skaļu un pārliecinātu balsi. Klusa un nedroša balss norāda uz nespēcīgu raksturu – tā nav īpašība, ko darba devējs meklē no potenciāli veiksmīgiem darbiniekiem.

4. Norādi kā lēdija vai kungs

Turi pirkstus kopā, kad norādi uz kādu priekšmetu, prezentācijas punktu vai jebko citu. Ja rādi tikai ar rādītājpirkstu, daudziem tas var atstāt neaudzinātu vai pat agresīva cilvēka iespaidu.

5. Velti laiku pareizai galda etiķetei

Jo lielākas ir Tavas ambīcijas, jo vairāk šis ir vajadzīgs. Agrāk vai vēlāk Tevi uzaicinās uz biznesa pusdienām vai vakariņām. Tev ir jāzina, kā pareizi rīkoties ar galda piederumiem. Internetā ir neskaitāmi resursi par to, kā pareizi tikt galā pat ar omāru. Atlicini laiku un praktizē mājās! (varbūt ne gluži uzreiz ar omāru, lai gan – kāpēc ne, dzīve jābauda).

Vienmēr arī atceries – ja kāds cits neuzvedas pēc etiķetes, nenozīmē, ka jāpiekāpjas ir Tev. Turpini izkopt labo uzvedību, un drīz vien atšķirsies no citiem līdzgājējiem darba tirgū! Tas palielinās Tavas izredzes pakāpties pa karjeras kāpnēm.