5 knifi, kā dibināt kontaktus pat kautrīgākajiem

Tu zini, ka kontaktu dibināšana ir labas karjeras un biznesa pamatā. Tai pašā laikā jūties kā, iespējams, nemākulīgākais sarunu uzsācējs. Var pat teikt, ka katru reizi, kad esi kontaktu veidošanas pasākumā, gribi ielīst sienā, mesties uz mašīnu un braukt uz mājām skatīties mīļāko seriālu vai pastaigāties ar suni.

Šis raksts ir Tev!

Kāpēc?

Jo pavisam noteikti ar tādām sajūtām Tu neesi viens. Tās ir normālas, un tikpat normāli tās ir pārvarēt. 

Kāpēc?

Citi cilvēki mums var dot daudz svarīgas informācijas par nozari, biznesa veidošanu vai karjeru. Neizmantot šo plusu var, tomēr tas gluži vienkārši kavē Tavu vai Tava uzņēmuma izaugsmi.

Piemēram.

  • Ja ej cauri kādām grūtībām, ir milzīga iespēja, ka cits speciālists tādām ir gājis cauri un var ieteikt vieglu risinājumu. Tev nebūs vienatnē jāmokās trīs mēnešus, lai to atklātu!
  • Ja meklē klientus savam uzņēmumam, ne tikai vari kādu ieinteresēt, bet arī uzzināt tādas potenciālu klientu vēlmes un vajadzības, kas nekad nebūtu ienākušas prātā.
  • Ja tikko sāc karjeru, no diskusijām citu profesionāļu starpā varēsi ātrāk saprast, kā nozare strādā un pierādīt, ka esi gatavs būt ar viņiem.

Atliek tikai viens – mesties iekšā pasākumos un iepazīties!

 

Kā to darīt, ja nejūties kā komunikablākais cilvēks pasaulē?

Te būs praktiski knifi, kas palīdzēs kļūt atvērtākam un nodibināt saikni ar sarunas biedru.

(Nē, tas neiekļaus izlikšanos par skaļu un runātīgu personu.)

 

Sāc ar vieglāko

Internets! Ja jūti milzīgu diskomfortu, runājot ar cilvēkiem, vai domā, ka Tavai nozarei vai amatam Latvijā nav līdzinieku – pameklē internetā! Visticamāk, atradīsi vismaz vienu Facebook vai Linked In grupu vai forumu, kuros iesaistīties diskusijās, lūgt padomus un atrast domubiedrus. Pēc tam iepazīties dzīvē būs vienkāršāk – jums jau ir bijusi saruna!

Ja neviens Latvijā patiesi netaisa, piemēram, ekoloģisku ģitāru tīrāmo, ko dari Tu, noteikti atradīsi labus padomus vietējās uzņēmēju grupās – par produkta virzību tirgū vai tirgus īpatnībām valstī. Bieži vien problēmas uzņēmējiem ir līdzīgas, lai arī produkti ir citi.

Sagatavojies sarunu tematiem

Ja jāiet uz klātienes pasākumu, labu iespaidu atstāsi ar saturīgu viedokli par aktuāliem tematiem nozarē. Kā to panākt? Katrs biznesa pasākums parasti ir ar konkrētu tematiku. Izpēti svarīgākos tās punktus pāris dienas iepriekš, un īstajā dienā būs daudz vieglāk iesaistīties diskusijās, izteikt viedokli vai atbildēt uz sarunbiedra pēkšņiem jautājumiem.

Ej pie vientuļnieka

Redzi kādu vientuļi sēžam? Ej klāt! Ja tikai sāc pierast pie neiespiestas komunikācijas, būs vieglāk, ja sākumā iepazīsies ar cilvēku, kas jūtas tikpat neērti, kā Tu. Tad abi jau jutīsieties pārliecinātāki par sevi, jo viena saruna būs garām, un varēsiet jau kopā mesties pie runātīgākiem cilvēkiem.

Rādi savas plaukstas

Lai nodibinātu ciešu saikni, sarunbiedram Tevi jāuztver par uzticamu personu. Izpētot tūkstošiem stundu visiem pazīstamo TED Talks runātāju, ASV pētnieki secinājuši – lielākā ietekme bijusi tiem video, kuros runātāji žestikulē ar rokām. Tas arī ir loģiski! Padomā, ja kāds teiktu: “Strādāju par lielu speciālistu un lūk, kas ir mans sapnis, kas mainīs nozari!”, un turētu rokas kabatās? Aizdomīgi! Reizē zustu ticība, ka cilvēks patiesi ir aizrauts ar ideju. Redzamas plaukstas un viegla žestikulēšana ir jocīgs, bet efektīvs triks, kas palīdz nodibināt uzticību.

Klausies

Katra cilvēka mīļākais sarunu temats ir viņš pats. Ņem to vērā, un uzsūc viņa pieredzi kā sūklis! Ja ik pa brīdim komentēsi dzirdēto un turpināsi uzdot jautājumus, drīz vien Tev būs daudz jaunu un labu profesionālo kontaktu – un dziļākas izpratnes par karjeras vai biznesa būvēšanu no šī cilvēka pieredzes.

Uzdod labus jautājumus

Pirms runāt par Tev interesējošām problēmām, ir jāraisa sarunbiedra uzticēšanās. To vari panākt ar jautājumiem, kuri pašam runātājam liek aizdomāties par patīkamām savas dzīves sastāvdaļām, līdz ar to, asociēt Tevi ar tām (to ir izpētījuši tie paši TED Talks pētnieki). Protams, esi godīgs, uzdodot jautājumu – uzdod to tikai tad, ja Tev ir patiesa interese.

Labi jautājumi, ar kuriem iepazīt otru cilvēku, uzreiz pēc viņa vārda uzzināšanas:

  • Kas jauns Tavā nozarē/uzņēmumā?
  • Pie kāda projekta pēdējā laikā strādā, kas sagādā prieku?
  • Kādus citus līdzīgus un labus pasākumus pēdējā laikā esi apmeklējis/usi?

Pēc tam jau var meklēt kopīgo, lūgt sīkāk pastāstīt par tikko dzirdēto, un izraisīt abiem interesantu diskusiju par nozari, amatu vai biznesu.

Katrs no mums ir ļoti vērtīgs pieredzes un iespēju avots – izmantosim to!