4 knifi, kā starp absolventiem atrast īsto darbinieku

Jūnijs nāk ar jaunu pienesumu darba tirgum – tikko augstskolu pabeigušiem jauniešiem. No abām pusēm šis ir izaicinošs process, jo jaunieši vēlas pierādīt sevi, nostāties uz savām kājām, sākt pelnīt un atmaksāt studiju kredītus, savukārt darba devējs – atrast uzņēmīgus, labus darbiniekus ar “svaigu domāšanu”, kuri ir gatavi mācīties un dot pienesumu uzņēmuma attīstībā.

Svarīgs jēdziens visā procesā no uzņēmēja puses ir ilgtermiņš – ja darba devējs iegulda laiku un dod pieredzi jaunajiem censoņiem, viņš vai viņa vēlas, lai ieguldītie resursi paliek uzņēmumā. Jebšu – ja apmācu darbinieku, gribētu rēķināties, ka viņš vai viņa strādā uzņēmumā gadiem.

Diemžēl, ne vienmēr pēc augstskolas un bez pieredzes lielai daļai no mums ir bijis skaidrs, ka realitātē to patīk darīt un ka svaigi izmācītajai profesijai esam piemēroti. Nereta parādība (taisnības labad jāsaka, arī pat seniem absolventiem) ir strauji mainīt darbus un nozares. No katra cilvēka puses tas ir normāls process, taču darba devējam tas nozīmē regulāras un jaunas pūles nākamā darbinieka atrašanai. Tas, savukārt, kavē uzņēmuma attīstību.

Ko tas nozīmē, savelkot visas puses kopā? Ļoti rūpīgi jāpievērš uzmanība jaunu darbinieku atlasei. Protams, interneta raksti, kā pareizi izturēties pirmajā darba intervijā, ir pieejami katram un daudzās valodās. Līdz ar to, kandidātam ir iespējams atstāt labu iespaidu, kas izrādās citādāks, kad jāķeras pie darba.

Tai pat laikā, ir pāris knifi, kurus izmantojot darbinieku meklēšanā, palielinās izredzes atrast savam uzņēmumam piemērotāko kandidātu. Piemērotāko ne tikai amatam, bet arī kolektīvam un kopīgai attīstībai gadu gaitā.

 

1. Vietas, kur meklēt – sāc ar tām

Lai arī liela daļa cilvēku darbu meklē internetā, ir vērts izmantot arī citus resursus – pašas augstskolas! Ja uzņēmumam ir vajadzīgi gaiši prāti no konkrēta studiju virziena, konkrētā specialitātē, ir vērts sazināties ar  atbilstošām augstskolām un nosūtīt, kādu cilvēku meklē, tām! Īpaši, ja kāds no uzņēmuma ir beidzis konkrētās studijas pats. Ja ne ar labāko prātu rekomendācijām, tad palīdzība var nākt, vismaz nosūtot informāciju par vakanci precīzi piemērotiem absolventiem uz kopīgo e-pastu.

 

2. Darba sludinājumā raksti specifiskas detaļas

Iztēlojies savu ideālo darbinieku. Kas Tavā uzņēmumā ir pluss, ko retāk var atrast citos līdzīgos uzņēmumos?

  • Augsta darba intensitāte ar nemitīgiem izaicinājumiem, vai, gluži otrādi, ļoti labi strukturēti pienākumi, kur katram ir skaidrs, kas jādara?
  • Bieža sadarbība ar citu nozaru uzņēmumiem (sports, pasākumi, mūzika, robotika, pārdošana, utt.), vai iespēja strādāt ar spēcīgiem nozares speciālistiem?
  • Kolektīvā varat parunāt par mākslu, esat hokeja fani vai cienāt labu humoru?
  • Uzņēmums iestājas par vietējās kopienas attīstību, vai ir regulāri braucieni uz ārzemēm?

Tās visas ir specifiskas, patiesas detaļas, kas piesaistīs cilvēkus, kam tas ir tuvs, un, līdz ar to, būs kā cimds uzņēmuma rokai.

 

3. #Teirdarbs

Visbiežāk izmantotais tēmturis, meklējot darbu – jaunieši zina, ka ar šo sociālajos tīklos var meklēt svaigākos darba sludinājumus. Kad publicē sludinājumu, atceries sociālo tīklu publikācijai pievienot šo, un arī #vakance – tas palielina izredzes sasniegt vairāk cilvēku, kas šobrīd meklē darbu.

Tai pat laikā, izvairies no vispārīgiem, bieži sastopamiem jēdzieniem, kas saplūst ar pārējiem sludinājumiem. Ja tēmturis ir ar praktisku nozīmi, tad populāras frāzes pašā sludinājumā tikai palielinās abu pušu neskaidrības.

Piemēram, zem “labas komunikācijas spējas” var būt:

“spēja vienkārši izskaidrot sarežģītu informāciju nepazīstamiem cilvēkiem”,

“spēja risināt konfliktsituācijas”.

Jo specifiskāk, jo lielāka iespēja, ka atsauksies atbilstošāks kandidāts.

 

4. Intervijas laikā – pamaini kārtību

Labs veids, kā saprast, vai darbinieks der amatam un iekļaujas kolektīvā, ir klasisko interviju padarīt praktiskāku. Kā saka – no runāšanas uz darīšanu.

Ko darīt? Trīs labākajiem kandidātiem izveido otro kārtu, un izmet viņus no komforta zonas. Piemēram:

  • Ātro randiņu tipa sarunas ar kolēģiem – līdzīga amata pildītājs izskaidro savu ikdienu un pie reizes novērtē, vai rodas laba sadarbība ar jaunieti.
  • Ēnu diena – jaunietim jāseko savam kolēģim vai vadītājam, un jāpiedalās viņu darba dzīvē.
  • Dalība sapulcēs vai klientu apkalpošanā – dod iespēju jaunietim pierādīt visas savas spējas, par kurām runājāt intervijā.
  • Jaunietis CV ierakstījis, ka 3 gadus spēlē ģitāru, vada debašu klubu vai spēlē improvizācijā? Uzaicini uz pēcpusdienu, kurā viņam jāiemāca pāris prasmes kolektīvam.

 

Visi šie ieteikumi prasa ieguldīt papildus laiku un resursus, kas sākotnēji šķiet grūti. Tai pat laikā, ilgtermiņā tas laiku pat var ietaupīt, jo retāk jāmeklē jauni kandidāti!

Saliekot galvas kopā ar uzņāmuma darbiniekiem un veidojot specifiskāku darba atlasi, palielinās izredzes atrast augstskolas absolventu, kas ir gatavs būt kopā ar uzņēmumu ilgstoši – jo jūs saderat kā cimds ar roku.