10 prasmes, kas Tev būs vajadzīgas darbā pēc 5 gadiem

Pastāvēs, kas pārvērtīsies – Rainis to zināja jau pirms pasaule sāka mainīties tik strauji. Ko tas nozīmē Tavai karjerai? Ir jāspēj pielāgoties izmaiņām, kuras nesīs gan jaunākās tehnnoloģijas, gan atklājumi zinātnē un psiholoģijā.

Tomēr – vai kāds spēj nekļūdīgi paredzēt, kā attīstīsies tehnoloģijas? Īsti nē. Tāpēc arvien vairāk uzmanības nākotnes darba tirgū vajadzīgajām spējām pievērš nevis tehniskajām zināšanām, bet cilvēkspējām, jeb, angļu valodā tulkojot – soft skills. Ja Tev šīs būs, ir lielāka iespēja, ka tiksi galā ar straujo tehnoloģiju un atklājumu attīstību.

Pasaules Ekonomikas Forums (World Economic Forum) ir sastādījis 10 svarīgākās prasmes, kas būs nepieciešamas 2020. gadā strādājošajiem teju jebkurā nozarē. Vari iemest aci, kuras no tām Tev jau piemīt, un kuras – jāattīsta.

  1. Sarežģītu problēmu risināšana. Tā jau šobrīd ir katra cilvēka ikdiena – piemēram, kā atrast darbu, kas ne tikai labi maksā, bet arī ko patīk darīt; kurš cilvēks ir piemērotākais, ar ko kopā pavadīt dzīvi. Visā pasaulē šobrīd aktuālākie temati, kas iekļaujas tajā kategorijā, ir klimata izmaiņas, pieaugošais planētas iedzīvotāju skaits. Sarežģītu problēmu risināšana nozīmē spēju definēt problēmu, izvērtēt tās aspektus no dažādiem skatu punktiem, un drosmīgi spert pirmos soļus risināšanā, testējot rezultātus un nemitīgi pielāgojoties, skatoties pēc esošās situācijas.
  2. Kritiskā domāšana. Kritiskā domāšana nozīmē spēju nemitīgi “lasīt starp rindām” jeb izvērtēt uzņemto informāciju no dažādām pusēm – un spēt arī dot tālāk maksimāli izvērtētu un pamatotu informāciju. Piemēram – ja lasi rakstu, izvērtē, kurā medijā tas ir un cik tas ir ticami; ja kolēģu un vadītāju priekšā prezentē savu viedokli vai idejas, rūpīgi pārbaudi dažādas puses un informācijas avotus, ar kuriem pamato tos. Īsāk sakot – Tu izproti, ka pasaule nekad nav tikai balta vai melna, un spēj ieraudzīt kopskatu, nevis akli sekot vienai idejai, kas, iespējams, nav pamatota.
  3. Radošums – ne tikai tādā nozīmē kā gleznot vai domāt interesantus tekstus, nebūt ne. Radošums nozīmē lietu, konceptu un risinājumu savienošanu  kombinācijās, kādās neviens vēl to nav darījis (piem., savienojot telefonu ar datoru, rodas Smartphone). Būtiski, ka radošums arvien vairāk tiek izmantots nozarēs, kurās tas var palīdzēt cilvēkiem uzlabot dzīves.
  4. Cilvēku vadība. Vadītājs jau kādu laiciņu vairs nenozīmē cilvēku, kas grupas priekšā visiem saka, kas jādara. Veiksmīga cilvēku vadība nozīmē izprast katra komandas biedra stiprākās puses un motivāciju, radot vidi, kurā katrs jūtas pietiekami droši un vienoti ar pārējiem, lai šīs spējas un motivāciju varētu maksimāli piepildīt grupas mērķu vārdā.
  5. Sastrādāšanās ar cilvēkiem. Spēja nodot un uzņemt informāciju saprotami un efektīvi ir svarīga – gan prezentācijās, gan pa e-pastu, gan koordinējot preču pievešanu pa telefonu, gan grupā veidojot jaunu projektu. Tie ir mazie solīši, kuri, neprasmīgi nodoti vai uzņemti, rada lielas aizķeršanās un pat zaudējumus uzņēmumam, tāpēc skaidra komunikācija nozīmē arī ātrāku un efektīvāku darbu!
  6. Emocionālais intelekts. Parādījies prasmju topā tikai nesen, un speciālisti prognozē, ka šī prasme tikai augs. Emocionālais intelekts nozīmē spēju izprast un vadīt emocijas – sākumā izprotot sevi, un caur to izstrādājot empātijas spējas un spējot sastrādāties ar citiem.
  7. Lēmumu pieņemšanas spējas un izvērtēšana. Viens no laika menedžmenta pamatiem – spēja izvērtēt dažādus alternatīvus risinājumus un izvēlēties to, kurš rada lielāko pozitīvo iznākumu. Par spīti tam, ka tas kādam var būt neērts.
  8. Tieksme apkalpot. Gan līderi, gan uzņēmumi arvien vairāk tiecas no plikās naudas pelnīšanas uz biznesu, kas fokusējas risināt viņu klientu problēmas, atvieglojot klientu dzīvi. Tas nozīmē – trenēt savas empātijas spējas, lai izprastu, kas klientam ir vajadzīgs, ko uzņēmums maksimāli var dot, un rūpētos, lai tas tiktu saņemts.
  9. Spēja vienoties (angļu val. – negotiating). Tas nozīmē – ne tikai pārliecināt otru cilvēku par savu viedokli, bet arī vadīt sarunas, lai rezultāts būtu apmierinošs abām pusēm. Tas var notikt, tikai izprotot otra cilvēka vēlmes un motivāciju, un argumentēti ar faktiem pamatojot, kā Jūsu piedāvātais rezultāts sakritīs ar otra cilvēka vēlmēm.
  10. Elastīga domāšana. Tas nozīmē – pielāgoties jaunām situācijām, kas izsit no iepriekšējiem domāšanas rāmjiem un plāniem, un rast maksimāli labāko risinājumu vai attieksmi. Piemēram – pēdējā brīdī atsaka klients, pusdienu galdi novietoti jaunā formā, pēkšņi jābrauc uz ārzemēm darba darījumos. Tehnoloģiju valodā sakot – Tavām smadzenēm arvien vairāk būs nepieciešami atjauninājumi, tāpēc labāk to mācīties jau tagad.

To, vai Rainis ar savu slaveno teicienu bija domājis šīs prasmes, nekad neuzzināsim, bet to, ka tās Tev ļaus jabkurā darbā, jebkurā nozarē efektīvāk strādāt – pavisam noteikti!